En aquest interessant article extret de Kids & Teens online trobarem les conseqüències en l'aprenentatge de l'era digital.
Durant milers d'anys, els éssers humans hem adquirit la informació necessària per relacionar-nos amb l'entorn físic i amb els altres , a través de l'experiència directa . La major part de la informació arribava , lentament , després d'observar fenòmens i situacions amb els nostres propis ulls . El cervell era alimentat també per relats i informacions procedents de les experiències viscudes per altres persones , que traslladaven de forma verbal el que havien vist amb els seus ulls , o escoltat les orelles. La transmissió de la informació es realitzava de forma oral , amb tots els avantatges i inconvenients que això suposa , i d'una manera evidentment molt limitada i condicionada , fàcil d'alterar i sotmesa a la degeneració del missatge pròpia del boca a boca .
Fa aproximadament 5.000 anys , amb la creació de l'escriptura i la lectura , es produeix una autèntica revolució en el nostre cervell .
Per adaptar-se a la lectura, el cervell va haver-se de reorganitzar , permetent el desenvolupament de llargues i cada vegada més complexes argumentacions , acompanyades de multitud de dades que no calia memoritzar en la seva totalitat , i donant lloc a pensaments molt més reflexius . La lectura va posar en marxa tot un procés de desenvolupament creatiu . La imaginació i les investigacions d'uns, van permetre que altres continuessin creant fins a convertir en realitat moltes de les coses que avui ens envolten .
Però , fins i tot aquest fabulós canvi va tenir els seus detractors i enemics . Així és, ni més ni menys que Sòcrates , personatge sobre el qual hi hauria molt a dir , considerava que l'escriptura portaria més problemes que beneficis. Afirmava que la dependència de la lletra escrita alteraria cap a pitjor la ment de les persones . Defensava que l'escriptura amenaçava en convertir-nos en pensadors menys profunds intel · lectualment , menys savis i menys feliços . Ni més ni menys ... Per sort i amb el pas del temps es van anar imposant els arguments defensats per Plató , que veia en l'escriptura una oportunitat , tot i que durant els primers segles estigués reservada només a una minoria privilegiada .
El segon canvi important es produiria amb l'adopció de la lectura silenciosa . Així és, durant segles la lectura va ser practicada per uns pocs i sempre en veu alta , amb l'objectiu de transmetre . Entorn a l'any 380 , Sant Agustí se sorprèn al veure a Sant Ambròs llegir sense obrir la boca ni emetre cap so ... La lectura en silenci , per al propi lector , va portar amb si tot un món de reflexions , varietat i diversitat en les interpretacions i autoconsciència . Permetia aturar-se, debatre amb ell mateix sobre el llegit , rellegir , etc .
El tercer canvi es va produir entre els segles XII i XIII , amb l'aparició i generalització en l'ús de les paraules i els signes de puntuació . En efecte , durant segles i segles els manuscrits van estar formats per tediosos encadenaments de lletres , sense espais que permetessin separar les paraules o aturar-se davant punts o comes . El lector havia de fer ímprobes esforços per interpretar finalment el contingut i sentit de les lletres encadenades que acabava de llegir .
El quart canvi va suposar una veritable revolució , així com la popularització de l'escriptura, la lectura i fins i tot la cultura i el pensament en totes les seves formes. A mitjans del segle XV , l'orfebre alemany Johannes Gutemberg inventa la impremta . Els escassos i artesanals llibres donen pas a l'edició i distribució de milers d'exemplars per tot Europa . Obres abans amb prou feines llegides començar a estar a l'abast dels ciutadans del moment . Els preus i els temps d'edició es van reduir enormement , i la demanda de llibres es va disparar .
Segons els càlculs realitzats per Michael Clapham a "Printing", en els cinquanta anys posteriors a la invenció de la impremta , es van editar tants llibres com els reproduïts pels escribans europeus al llarg dels mil anys precedents . A la fi del segle XV més de 250 ciutats europees tenien ja impremta , i circulaven més de 12 milions de llibres . Però aquest meravellós invent també va tenir els seus detractors ... Molts van començar a preguntar-se si era bo que tothom pogués tenir accés a la informació ... I no diguem ja si es tractava d'informació , continguts o opinions que podien no ser compartits pel poder imperant del moment . Segons assenyala Joad Raymond a " The Invention of the Newspaper : English Newbooks ", el primer censor oficial de llibres que hi va haver a Anglaterra va plantejar que la tipografia estava portant més mal que benefici a la cristiandat . Però , com tots sabem , la impremta no només no va parar d'imprimir llibres , sinó que gràcies a ella la Bíblia és el llibre més difós del món ..
I , finalment , el cinquè canvi també ha de ser considerat una revolució : l'escriptura i lectura digitals a través d'internet .
La web 2.0 ha convertit a les persones en productores d'informació , i no només en meres consumidores . Blocs , xarxes socials , webs temàtiques, fòrums , etc , etc, estan permetent que qualsevol ésser humà amb una connexió a internet pugui comunicar alguna cosa a la resta del món amb possibilitat de ser accessible per a uns 2.500 milions d'usuaris. Segons les dades publicades per Science l'any 2011 , la humanitat actual genera cada 2 dies la mateixa informació generada per la nostra espècie durant gairebé 5.000 anys . És a dir, 5 Exabytes d'informació cada 48 hores .
L'accés a la informació avui en dia és digital : menys del 0'1 % de la informació generada en l'actualitat està en paper . El 99,9% de la informació es troba disponible en format digital . Cada minut que passa es realitzen 2 milions de consultes a Google. És a dir , el cercador és el principal i omnipresent mitjà de recerca d'informació per a nens , adolescents i adults .
I vet aquí que , tal com assenyalen investigadors i neurocientífics de tot el món , la forma en què adquirim la informació influeix en la nostra manera de percebre i de transmetre-la.
Podeu continuar llegint l'article a la font original aquí mateix...

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.